Pages

Monday, April 4, 2011

Pasal katak bawah.....

Seperti Katak Dibawah Tempurung
Orang yang tidak mengetahui apa yang berlaku di sekelilingnya.

Deme semue (macam ade org bace je..) mesti tau kan maksud peribahasa kat atas..?
kalau x tau gak, pelik la sebab aku rase aku dah tulis dah maksud die kat bawah tu... hehehe
Tapi bagi yg kurang paham gak...
maksudnye kalau nak diterjemahkan lagi....
bayangkan katak duk bwh tempurung...
Die hanya akan tau ape yg dalam tempurung tu jelah...
Sky is the limit.. tapi 'sky' die adalah tempurung tu....
kerana 'dunia' die adalah tempurung itu aje..
kirenye macam org yg tak tahu pasal dunia luar...
dan perkara yg berlaku di sekelilingnye..
Org mcm ni biasenye... samada x nak ambik tahu pasal hal lain...(yg ni selalu..)
ataupun memang tak dpt nak tahu pasal hal lain..(jrg, tapi ade..)


Yang kategori atas tu jenis org yg buat kerje sendiri je...
x baca surat khabar.. x tengok berite... 
dan takde berbincang ngan sape2 mengenai isu semasa...
dan selalunye x cube pun nak ambik tau.... hm... 
Org ni jugak selalunye 'diiktiraf' sebagai kera sumbang... hehehe

Yg kategori bwh tu pulak... aku susah sikit ar nak cerite...
contoh die cam budak yg kene kurung bawah tanah...
tak tau ape2.. tak boleh wat ape.. dah terpakse...
kes ni memang ade berlaku... tapi tu cerite lain...

Kesimpulannye... jgn lar jadi katak bawah tempurung... 
sebab ape..? atas sebab.. kalau kite jadi macam tu..
nanti kite akan jahil pasal dunia luar...
dan tanpa ilmu... susah nak hidup aman...
ni ade satu contoh cerite , kenapa jgn kite jadi seperti katak bawah tempurung..

Ok... habis pun pasal part katak bawah tempurung tu....
skang ni nak cite variasi baru nagi peribahasa lama ni...
sesetengah tu mesti ade yg pernah dengar kan...?
tapi bagi yg tak pernah dengar tu.... ni aku kasi...

Seperti Katak Dibawah Gelas Kaca
Maksud die... aku kasi jap lagi..

Ataupun seperti katak dlm gelas kaca... (lebih kurang je..)
Ha.. amacam.. pernah dengar tak..?
bagi aku lebih kurang je kan...?
ye la.. bukan ke tempurung tu gelas zaman dulu.... hehehe..
Sape yg tak tau beze yg paling nyata adalah...
katak tu sekarang ade kat bawah... gelas kaca..
Gelas kace yg transparent dan boleh nampak luar..
dan kite boleh nampak katak kat bwh tu... huhhu
Kebanyakkan org akn buang terus gelas tu.. sebab geli sgt ngan katak.... hehehe

Ok2... aku serius balik...
Berbalik kepade maksud peribahasa ni... yang aku x bagi lagi...
Sebenarnye bnyk  aku dengar maksud peribahase ini..
tapi yg paling popular aku dengar adalah 2 maksud ni... (aku gabungkan terus..)

"Dapat melihat keadaan sekeliling.. 
Tapi tidak memahami atau merasai apa yg sebenarnya sedang berlaku"
Kenape maksud die macam tu...?
sebab.. berbalik pada katak tadi....
hm.. ataupun aku cube explain gune perspektif manusia pulak..
senang sikit kot deme nak phm..
Ibaratkan diri deme dlm satu kotak yg ala2 penjara moden yg diperbuat drpd kaca..
Kotak ni transparent(of course la..) dan  soundproof... tapi masih boleh bernafas...(mmg la)
Sekarang.. bile deme tengok luar... byk bende yg boleh deme nampak kan?
tapi deme tak tau ape yg sebenanye tengah berlaku....
sebab deme tak boleh dengar atau rase ape yg sedang berlaku di luar ..
sebab deme sedang berada dlm kotak kaca....

Ok... tu secara harfiahlah...
kalau secara falsafahnye pulak... ia bermaksud...
Seseorang tu dpt lihat ape yg sedang berlaku sekelilingye.. 
tapi dia takkan betul2 paham selagi die tak merasai atau mengkaji ape yg sebenarnya berlaku...
Die nampak dunia luar..  Tapi dia tak boleh merasainye..
Dia nampak warna-warni disekeliling dia. Tapi, dia tak tahu macammana dunia luar itu..
Selalunye org begini hanya melihat apa yg berlaku.. tapi x buat apa2 dengannye..

Kesimpulannye.. dari maksud yg ni la...
Jgn lah jadi katak dlm gelas kaca..
hanya melihat apa yg berlaku disekeliling...
tapi tak dpt buat apa2 mengenainye... huhu



Ade gak org kasi makne yg positif bagi peribahasa ni..
tapi entah la.... ni die..
"Jadilah seperti katak di bawah gelas kaca...
Walaupun duduk diam tak boleh keluar, 
Namun tahu dan nampak apa yang berlaku di luar sana... 
Dan paling penting, mampu untuk menilai.."
Ade betulnye...
Ya... memang pemerhatian itu penting...
dan penilaian itu memang perlu berdasarkan pemerhatian...
Tapi untuk mengetahui perkara sebenar.. kite perlu mengkajinye..
(asal aku berkait ke sains ni..? hehehe)
Sesetengah perkara boleh dipahami hanya dengan pemerhatian...
Sesetengah perkara pula hanya boleh dipahami sekiranya dikaji..

P/s:Credit to yg buat cerite tu.. dan En.Orkid yg menyebabkan aku tau wujudnye katak bawah gelas tu..
P/s lagi: Err.. Highlight untuk tengok ape yg aku kurang yakin untuk tunjuk tu.. atas sebab agak lain.. huhu
Lagi-lagi P/s: Ini bukan peribahasa asli..
xde pun peribahasa ni dlm kamus..
dan x tau pun sape yg mule2 reke peribahasa ni...
yg pasti ini adalah variasi kepada peribahasa asli die..
"seperti katak bawah tempurung..."
makne die pun lebih kurang je...

No comments: