Pages

Friday, March 18, 2011

Dimensi punya cerita

dimensi 0-4

Dimensi2...
dimensi aper yg deme sume tahu ha..?
majoriti akan tau pasal 2D ngan 3D je kan...?
tapi kebanyakkan drpd yg tu hanye tau sebut je... x paham pun...
skang ni aku nak sebut sikit pasal dimensi2 ni...
sampai ke tahap yg aku tahu la.....



Contoh 1 titik





Ok... kalau mengikut Interger....
nombor pertama adalah kosong(0D)
so kite mule nak cakap pasal 0 dimensi dulu
0D bermaksud... bende tu takde dimensi la...
kalau kita anggap sekeping kertas putih tu fabrik dunia...
0D tu... seperti satu titik di atas kertas itu..








No. seterusnye adalah nombr pertama yg kebanyakkan kita belajar...
Iaitu no.1.... (1D)
1D ni maksudnye hanye ade satu dimensi sahaja...
kalau kite ambil contoh yg sama ngan di atas...
1D ibarat satu garisan tanpa sudut yg tidak bersambung...
ye.. ade line yg tebal.. dan mungkin ader yg ckp..
Contoh 1D... garisan lurus
"tu tebal sgt la.. tu dah 2D la... "
ye,, mmg line tu tebal...
tapi dari sudut analoginye.. ia tetap 1D...
kalau nak lebih paham lagi...
ia bermaksud.. kita ambik satu titik (0D)...
dan sambung ke titik yg lain.. itulah 1D..
dimensi ini hanya mempunyai unit ukuran panjang..
dan mengikut teori... bulatan itu adalah 1D di atas pelan 2D,
agak membingungkan.. tapi  bulatan dikira sebagai 2D dlm math...




cth2 2D.. bulat tu ade sebab die
adelah objek  1D pade plan 2D
Ok.. bersambung ke dimensi seterusnya,
yakni 2 dimensi(2D)
seperti 1D... 2D adalah apabila 2 atau lebih garisan 1D..
berhubung untuk membentuk suatu bentuk...
bentuk yg biasa kita lihat adalah seperti...
segi 4 sama/tepat, segi tiga, heksagon, pentagon... dll.
dimensi/bentuk2 ini pula mempunyai dua unit ukuran,
iaitu, panjang dan lebar dan mempunyai luas..
dan ukuran sekeliling.. iaitu, perimeter...










sterusnye.. kite beralih ke dimensi yg makin popular..
dimensi ini dah semakin diperluaskan kegunaannya...
dan akan menjadi konsep utama...
salah satu gadget impian aku... N-3DS...
kalau deme x tau gak ape yg aku ckp ni...
same ade deme x reti ngira, atau blur giler... hehe
Yup... Dimensi yg ke tiga.. yakni 3D...
ok.. mula2.. aku nak ckp....
3D bukan maksunye gambar tu kuar skrin...
Itu hanyelah satu konsep 3D je..
sebenarnye 3D tu adalah objek yg diamati dalam..
3 sudut pandangan.... dan dalam dunia 3D ini...
hampir semue bende adalah 3D...
dan kalau mengikut penjelasan cam kt ats..
3D adalah pabila 2 atau lebih permukan 2D..
dicamtumkan untuk membentuk objek 3D..
Dimensi ini akan mempunyai 3 unit ukuran..
panjang,lebar dan tinggi...
boleh dihamparkan untuk mendapatkan pelan dan luas keseluruhan..
mempunyai isipadu, jisim dan ketumpatan...







Terrasect/Hypercube..
Bentuk 4D plg popular
huh..... habis pun basic..
skang kite akan pergi ke tahap yg lebih sukar...
aku pun tak berape paham...
jadi aku explain sikit jela...
dimensi seterusnye adalah 4D...
4D setakat ini hanye wujud dalam teori..
"space time"..
seperti diatas... 4D adalah pabila...
2 atau lebih objek 3D dihubungkan
dengan 1D demensi berlainan..
demi membentuk objek 4D..
Hypercube adalah objek 4D yg paling popular..
diikuti dengan Hypersphere...
Bentuk pada zahirnya nampak senang..
tapi apabila kite rotate...
mengikut teori ia kan jadi cam sebelah ni..
camner.. paham...
info lanjut...sini







amacam.. boleh lagi x.. ade byk lagi ni...
yang tu lagi aku pun confuse... hehe...
so... kirenye dah habis ar penerangan aku ni..
lagi pun kalau nak tau lagi..
ambil la.. theoretical physics...
boleh tolong kalau2 aku tersilap istilah...
apepun.. kalau nak tengok banyak2 lagi..
dimensi2, bentuk2 yg advance...
bolehlar deme tengok kat.. sini..
tapi hati2.. jgn nak bace ngan phm sume srentak..,
pecah pale, aku tak nak tanggung... huhuhu





P/s:semue ni ikut pengetahuan aku dan ditranslatekan ke ayat sesimple mungkin,,,
UNT... bye ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶