Pages

Wednesday, February 2, 2011

Antara privasi dan meyakitkan hati...

Or..
Kat dunie ni ade banyak blog...
termasuklah blog ni.. huhu
sesetengah blog(x termasuk blog ni) ....
aku tengok suke pakai "anti right-click"
aku malas ar ckp mane2... nanti terase..
dan juge sebab aku mls.. sebab banyak gak.. haha
So... kenape agaknye diorang ni letak scrip tu..?
(kalau deme x tau script tu ape.. baik xyah letak... huhu)

Ok.. aku x  nak cite psl camne nak ltk bende tu...
tapi mule2 aku akan cite dulu pasal bende tu..
Bende yg aku ckp ni sebenarnye pasal  sejenis script..
script ni diletak dlm HTML dengan tujuan
mengelakkan org right-click kat web page/blog tu
dan ade option untuk letak dialog yg akan
pop up bile org cube..
(atau tertekan) right-click kat situ...
Majoriti org yg buat ni..
sebab diorang anggap akan menghalang
org lain drpd copy ape2 karya yg diorang letak..
padahal xde maknenye...
kalu org betul2 nak ambik.. xkan xde jln la..
kalo anti click, gune highlight
kalu anti highlight , ctrl+A...
kalu x boleh gak.. diorang copy gune manual je la..
dan ade hujah yg agak sesuai untuk
menyatekan bende yg deme wat ni..
xde makne.. di sini (aku mls x tulis balik)
(pandai2 ar dme bace.. huhu)
Dan satu lagi.. kdg2 aku tengok
dialog yg dibagi bile...
click/terclick butang kanan kat situ..

ade yg mmg serius marah x kasi
contoh "GTH copiers"
dan ade yg saje wat cute
(yg bagi aku teramat sgtlah x jadi)
"hehehe buat ape tu"
dan ade yg saje je main2... + sinis
siap kasi tau camne nak cancel bende tu..
"Hak milik terpelihara,
kalau nak copy, tutup javascript hehehe"
dan mcm2 lagi...
ade kelakar,pelik,kejam, dan blur... haha
dan hanye atas sebab xnak org copy...

Lagi satu...
drpd deme risau org copy dari blog korang..
lagi baik dan berfaedah deme elakkan
org lain hacked blog korang..
tu baru ar masalah..
huhu..

Er.. aku bukan nak cakap
yg bende anti-click x bagus...
cume deme yg wat bende ni..
tak pikir bahawa keje diorang sie2 je...
kalau deme nak wat jugak..
buat ar stail absolute... (aku xkan/xnak ajr)
hahaha...

Tapi walaupun bende camni
agak pointless kat blog...
ade gak sesetengah page yg aku
suke kalau diorang protect hakmilik diorang..
lebih2 lagi kalau isi page die
mmg bende yg sah2 copyright..
dan berpaten... huhuhu..
dan diorang buat tu betul2..
sampai (hampir agak) mustahil..
nak copy dari website diorang..
hahahaha...

dah la..
puas pun hati aku kenekan org huhuhu..

Moral of this story:
Deme takkan dapat halang org yg nak copy daripada copy, dan deme menyusahkan org lain je (aku x kisah pun) ngan script tu.. serta... saje nak cakap yg kelakar gak bace dialog org yg terdesak/saje2 tu... huhuhu

P/s:jgn ar terase.. aku saje jew...

UNT... bye ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶

No comments: