Saturday, December 8, 2012

Bercakap pasal berkawan

Assalamualaikum dan salam letak kate/istilah yg sesuai disini
Korg bace post yg kat ats tu jgn ingat aku nak post pasal member aku pulak...
Kalu betul aku nak buat camtu.. Tajuk die lain sikit dan...
Aku bkl buat(tambah lagi janji... Hm...)
Kali ni aku nak kuarkan sedikit frasa yg aku suke gune sejak ting.4 ...
So... Mls intro berjela... Trimalah...

"Ibu bapa org yg baik akan larang anak mereka berkawan dengan budak nakal nanti terikut perangai diorang...
Ibu bapa budak yg nakal akan suruh anak mereka kawan dengan budak baik2 supaya boleh berubah jadi baik jugak...
Jadi mcm mane budak nakal tu nak kawan ngan budak baik, kalau budak baik x boleh berkawan dengan budal nakal tu..."
~KKP



Hm... Cube fikir sikit pasal frasa kat ats tu...
Dan korang mesti pernah dengar kate2 ni...
X silap aku hadis nabi tapi x pasti...

"Sesungguhnya berkawan dengan orang-orang yang soleh (orang-orang baik) dibandingkan dengan orang-orang jahat
adalah seperti berkawan dengan orang yang menjual minyak wangi berbanding dengan tukang besi.
Maka berkawan dengan tukang penjual minyak wangi terkadang dia memakaikan kepadamu atau kamu mengikutnya atau mencium wanginya.
Akan tetapi berkawan dengan tukang besi (peniup api) mungkin terbakar pakaianmu atau kau merasakan panasnya."


Aku x mengatakan apa2...
Tapi bagi aku...
Ayat ni x halang berkawan dengan tukang besi...
Cume mengatakan kite akan terasa tempiasnye sahaja...
Seperti juga bagaimana bila kite berkawan dengan mereka yg melakukan kejahatan...
Kite akan terkene tempiasnye juga di mana org mungkin mengata kita turut sama seperti mereka...
Dan ada kemungkinan kite terpengaruh dengan mereka...
Jadi berhati-hatilah bila ingin buat kawan dengan insan seperti mereka...
Jgnlah terikut perangai mereka...
Bahkan nasihatilah mereka untuk menjadi lebih baik...
Jika rase diri itu lemah dan mudah terpengaruh maka elaklah daripada berkawan dengan mereka...



Satu lagi...
Manusia ini ada masanya mereka mungkin sedar ats kesilapan mereka...
Dan mereka ingin berubah...
Tapi perubahan ini sukar dan memerlukan masa serta sokongan org lain...
Mereka akn cari org yg baik2
kerana kalau mereka kekal dengan sahabat lama mereka...
Niat mereka untuk berubah mungkin akan terbantut
dan lama2 terus dilupakan niat untuk berubah...
Dan kembali kepada keadaan seperti dahulu...
Tapi... Masalahnye
sesetengah org yg diminta pertolongan itu
x nak bantu kerana merasakan diorang x lyk dibantu...
Dan mungkin menjerat mereka menjadi seperti diorang...
Jadi berbalik kepada yg dinyatakan di atas...
Kalau rasa x mampu x mengapalah...
Tapi kalau boleh tolonglah mereka..
. Jadilah kawan yg dimana mereka boleh mengharapkan dpt bantu mereka berubah...


Eh... Dah jadi mcm ceramah dah aku ni...
Tapi rasenye tu jelah ape yg aku nak ckp...
Dan semua yg diatas sekadar pandangan aku...
Kalau ade yg slh tolonglah perbetulkan...
Sekian...

~END OF STORY~

No comments:

Welcome Face
^_^ Hai...
Selamat datang... Welcome...
top